De Morris Minor Club is een oude vereniging (bouwjaar 1974) voor liefhebbers van oude auto's, maar de communicatie met leden is dankzij Congressus modern
Een buitengewoon actieve vereniging met volop nieuws en evenementen. De royaal gevulde website van de Morris Minor Club Nederland laat zien dat deze vereniging van oldtimerliefhebbers veel werkt maakt van communicatie met leden. Moeite kost dat niet, dankzij het gebruiksvriendelijke cms.
Dankzij de website en Facebook bereiken we jongere generaties
De Morris Minor Club Nederland is de landelijke vereniging voor bezitters van de klassieke Engelse auto die gemaakt werd van 1948 tot 1971. Een club die bestaat sinds 1974 en waarvan de 350 leden vaak minstens zo’n respectabele leeftijd hebben als de oldtimers zelf. Al is er de laatste jaren weer sprake van jonge aanwas. “We zijn een oude vereniging met oude auto’s, maar we zijn modern in onze communicatie”, vertelt voorzitter Theo van de Velde. “We zijn heel actief op onze website en onze Facebookpagina’s en daarmee bereiken we duidelijk jongere generaties.”
De Morris Minor Club Nederland is ruim drie jaar geleden Congressus gaan gebruiken voor de website en de ledenadministratie. De verouderde website van de vereniging was de directe aanleiding. “Toen ik lid werd, heb ik me bij het toenmalige bestuur beklaagd over de oude website. Prompt kreeg ik de opdracht om er dan maar iets beters van te maken. Nadat we andere alternatieven hadden bekeken, bleek Congressus de beste optie voor onze vereniging, ook omdat je website en de ledenadministratie kunt koppelen.”
Exclusieve informatie voor leden
De website heeft een openbaar gedeelte met onder meer nieuws, aankondigingen en verslagen van evenementen, advertenties voor onderdelen, een webshop met merchandise en uiteraard alle denkbare informatie over de auto’s, van een historisch modellenoverzicht tot tips voor de winteropslag. Het deel Mijn Morris Club is alleen met een inlog toegankelijk en geeft leden exclusief toegang tot meer informatie. “Als vereniging moet je er voor zorgen dat je lidmaatschap meerwaarde biedt. Op onze website doen we dat door onze leden via de Mijn Morris Club diverse voordelen te geven. Zo krijgen ze onder meer inzicht in de Wie is Wie almanak, kunnen ze technische artikelen raadplegen, korting krijgen op een abonnement voor een oldtimertijdschrift en geven we de leukste routes die je met je Morris Minor kunt rijden.”
Iedereen kan met dit cms werken
Voorzitter Theo is duidelijk over de voordelen van de software van Congressus: “In de eerste plaatst is het cms voor de website heel gebruiksvriendelijk. Vrijwel iedereen kan er mee werken. Je hebt geen specialist nodig en bent gelukkig niet afhankelijk van een enkel persoon. Zo kunnen we het werk ook over meerdere personen verdelen.”
Goede registratie bij evenementen
De ruime mogelijkheden rondom de evenementen zijn een tweede reden waarom de voorzitter zich gelukkig prijst met Congressus. “Evenementen zijn een cruciaal onderdeel van onze vereniging. We proberen iedere maand wel iets te organiseren, in de zomer vaak rondritten in alle delen van het land en ’s winters organiseren we technische dagen over het onderhoud van de auto’s. Voor deze bijeenkomsten melden onze leden zich aan via de website. Die registratie verloopt heel soepel. Je kunt bijvoorbeeld deelnemerslijst exporteren en die gebruiken voor je mailingen over het evenement. We hebben niet de jongste ledenpopulatie en jaren geleden was het aantal leden met een e-mailadres slechts 30 procent, maar inmiddels zit dat ruim op de 80 procent. Dat maakt de communicatie stukken makkelijker.”
Betalingen per iDeal perfecte oplossing
Voor sommige evenementen moeten de leden van Morris Minor Club een bijdrage voldoen. “Dan is het vooraf betalen via iDeal een perfecte oplossing”, vindt Theo. “Als vereniging zit je niet meer op de dag zelf met allerlei betalingen die je nog contant moet innen. Ook het gebruik van formulieren is bij grotere evenementen een uitkomst.”