Specialisten Vereniging Migratierecht Advocaten deelt hun ervaring met Congressus.
De Specialistenvereniging Migratierecht Advocaten heeft bijna 200 advocaten als lid, veelal alleen werkend of in kleine kantoor verbanden. Het migratierecht heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot een volwaardig specialisme. Het is een complex rechtsgebied met voortdurende ontwikkelingen. SVMA moet dan ook constant mee evolueren.
Het vinden van nieuwe leden
“De sociale instelling en grote deskundigheid van onze leden, in dit zeer dynamische en complexe vakgebied, vormen de basis van onze vereniging.”
zegt Julien Luscuere, voorzitter van SVMA. Hij vraagt zich dan ook af “Hoe krijg je hen, versnipperd over heel Nederland, bijeen om ook samen die inspiratie en kennis te delen, en dus meerwaarde voor de cliënten te creëren?”
Van meerdere tools naar 1 tool
Tot vorig jaar gebruikte SVMA vele tools voor ondersteuning; van CMS, Mailchimp, Redbooth tot de ledenadministratie in Excel en meer! Daarbij komt ook nog dat ze de facturatie in weer een apart pakket doen.
“Een groot deel van het bestuurswerk ging op aan het onder de knie krijgen van al die diensten, of het daarin weer bijhouden en uitwisselen van de informatie zodat de juiste leden in alle software ook de juiste diensten kregen aangeboden.” vertelt Julien.
Congressus scheelt tijd en geld
Zonde van de tijd en een gemiste kans om de leden écht te bereiken en te ondersteunen. Een belangrijke keuze drong zich op: een betere integratie van alle verschillende diensten óf een compleet nieuw pakket dat zoveel mogelijk diensten integreert.
“De eerste optie viel snel af omdat de integratie van losse pakketten in een apart systeem ingewikkeld is, maatwerk en onderhoud vergt, en dus ook kostbaar is. Bovendien worden al die zogenaamd ooit ‘gratis’ producten steeds duurder. Voor de tweede optie hebben wij gekeken naar vele ‘van de plank’ oplossingen voor verenigingen. Daar zijn er veel van. De internationale producten zien er vaak gelikt uit, maar zijn erg gericht op de Engelstalige markt, zitten vol met (verborgen) kosten, om over de vragen rond privacybescherming maar te zwijgen. Wij hebben een aantal Nederlandse producten in demo’s flink aan de tand gevoeld. Daarbij stak Congressus na een proefperiode er met kop en schouders bovenuit.” Aldus Julien.
“Het integreert in één klap zes verschillende softwarediensten, de interface is overzichtelijk, de functies zitten logisch en praktisch in elkaar, zoals het factureren dat nu (eindelijk!) razendsnel kan.”
Julien laat wel blijken dat de kleine functies die sommige afzonderlijke diensten aanbieden, zoals een plaatje in de nieuwsbrief, missen. “Maar er tegenover staat dat het véél makkelijker geworden is om alle functies in de breedte goed te gebruiken en met elkaar samen te laten samenwerken.” Dit was dan ook hét probleem voor hen.
Zoek je een advocaat?
Op de website van SVMA kunnen de bezoekers, via de zoekfunctie, gemakkelijk de geschikte advocaat vinden. Hierbij kan je filteren op locatie en specialisme en deze informatie is direct gekoppeld aan de ledenadministratie, dit is voor SVMA wel zo makkelijk. We vroegen ons eerder af hoe je je leden, die versnipperd over heel Nederland zijn, bijeen krijgt. Via deze functie zijn ze in ieder geval samen in één overzicht!
Gemak, tijd en nieuwe mogelijkheden
De conclusie: “De SVMA moet als non-profit organisatie spaarzaam en zorgvuldig omgaan met de beschikbare middelen én tijd. Congressus voorziet ons van beide: het is goedkoper dan alle losse producten samen. Belangrijker is dat het gemak, de tijdswinst en de nieuwe mogelijkheden onze vereniging in een nieuwe fase brengen. Niet langer volgen de digitale diensten wat er in onze vereniging gebeurt. Vanaf nu is Congressus het voertuig dat de vereniging als geheel op koers houdt en vooruit helpt, nieuwe initiatieven mogelijk maakt, en leden volop de kans geeft elkaar te ondersteunen en te inspireren om hun werk nog beter te doen.”